dinsdag 19 november 2013

Week 2 dag 5 van het FODMAP-dieet

Mjam mjam, heerlijk: sudderpotje van rundvlees gestoofd in tomatenblokjes met gekookte aardappels en boontjes.
Was goed geslaagd, al zeg ik het zelf ;-)
En: weer 2 porties in de diepvries. Je hebt tenslotte niet elke dag de tijd om het vlees 2 uur te laten sudderen.


Had eigenlijk net ietsje teveel gegeten (het was ook zo lekker).
Maar heb het er al weer afgelopen: ben lopend naar de bieb gegaan.
Toch heen en terug zo'n 3 kilometer totaal. Het blijft erg vermoeiend, des te meer voldoening heb ik ervan.
Ik zeg: goed bezig !!

maandag 18 november 2013

Week 2 dag 4 van het FODMAP-dieet

En weer is er bijna een FODMAP-vrije dag voorbij.
Elf dagen al zonder een heerlijk speculaasje bij de thee, zonder croissantje met Boursin, zonder boerenkool met rookworst en uitgebakken spekjes, zonder frikandel speciaal, zonder zelfgebakken appelcake, zonder chili con carne, zonder capucijners met uien en spekjes, zonder ...
Het volgen van een dieet is nooit makkelijk, dit ook zeker niet.
Er sluipen natuurlijk in al die jaren een hoop (ongezonde) eetgewoontes in je eetpatroon.
Vooral het "tussendoren" is een grote valkuil.
Maar wat dat betreft ben ik echt streng voor mezelf, ik doe het echt niet.
(die tijd komt wel weer)

Vanavond heb ik een maaltijd gegeten die vorige week op het menu stond.
Het probleem is nl. dat alle gerechten voor 4 personen zijn. (en ik alleen ben)
Oke, je kunt dan de hoeveelheden door 4 delen, maar dan nog heb ik altijd te veel.
Gevolg: al 3 FODMAP-proof maaltjes in de diepvries.
Voordeel: hoef je ook een keer niet te koken, haha.

Vanavond dus pasta (speltspirelli) met zalm. Stukjes zalm gebakken met rode paprika, stukjes wortel, lactosevrije kookroom, gedroogde dille en een laurierblaadje.
Was 'n smakelijke maaltijd, vooral de kookroom erdoor is erg lekker.


Morgen gaan we weer vrolijk door met dag 12 van het FODMAP-dieet.
Ik hoop echt dat het gaat werken en ik minder last van de klachten krijg.

Wat zou dat fijn zijn: een keer een dag zonder krampen, buikpijn, borrels in de buik en weer energie hebben voor 10.

zondag 17 november 2013

Week 2 dag 3 van het FODMAP-dieet

De warme maaltijd voor vanavond was Thais curry gehakt. Gemaakt met zilvervliesrijst, rundergehakt, gebakken paprika en wortel, paksoi, diverse kruiden + soja-room.
Extra smaakmakers waren een beetje sesamolie en Japanse sojasaus.
Als toetje heb ik mezelf getrakteerd op verse aardbeien met slagroom (ofcourse lactosevrij ;-) )

De warme hap smaakte goed, alhoewel ik de combinatie van rijst met gehakt niet echt geweldig vind.
Het toetje was echt mjammie.


 

zaterdag 16 november 2013

Week 2 dag 2 van het FODMAP-dieet

Voor vanavond stond er een simpele warme maaltijd op het weekmenu.
Een stukje gebakken zalmfilet met gekookte aardappels. Daarbij spinazie met in stukjes gesneden gebakken gele paprika. Tot mijn verrassing stond er ook bij dat je een er vis-dillesaus bij mocht nemen.
Dat was dus niet tegen dovemansoren gezegt.
Het smaakte in één woord heerlijk.


Ik ben toch wel een liefhebber van gewoon een gekookt aardappeltje met groente en vlees.
Tuurlijk ook de pasta's en buitenlandse gerechten vind ik lekker, maar de gewone hollandse pot: mmmmm.
Wat ik wel mis tijdens dit dieet is dat je ook geen koolsoorten en bonen mag (sperzieboontjes mag je wel) en daar is het nu net de tijd voor.
Een lekkere stamppot boerenkool met uitgebakken spekjes en rookworst.
Helaas, dat zit er voorlopig even niet in.

Maar verder is het goed vol te houden en het is tenslotte voor een goed doel ;-)

vrijdag 15 november 2013

Week 2 dag 1 van het FODMAP-dieet

Vanavond weer een FODMAP-proof maaltje klaar gemaakt.
Van gister had ik nog een paar pannenkoeken over.
Beetje lactosevrije roomkaas, ijsbergsla en plakjes gerookte zalm erop, oprollen en smikkelen maar.

 
Verder valt het volgen van het dieet wel mee.
Je mag best wel veel dingen eten, alleen de smaakmakers die ik nou net zo lekker vind (knoflook en uien), die mag je niet eten.
Zie http://fodmap-dieet.nl/ en https://www.facebook.com/fodmaps voor meer informatie over het FODMAP-dieet.

Ik ben 1 van de 50 personen die mee doen aan een onderzoek over de effecten van dit dieet op mensen die PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) hebben.

Meer over PDS op Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging

Start 2e Week FODMAP-dieet

Vandaag begonnen aan de tweede week van het FODMAP-dieet.
Moet zeggen dat ik wel iets minder vaak klachten heb sinds ik vorige week vrijdag begonnen ben. (gelukkig wel)
Het menu wat we hebben gekregen is zeer gevarieerd, er zitten lekkere dingen bij, maar ook minder lekkere dingen.
Nu is dat helemaal geen probleem, want dan verander je een ingrediënt, mits het ook FODMAP-vrij is.

Gisteravond heb ik pannenkoeken gebakken van speltbloem, die waren me toch lekker, mmmmm.


Ik heb er nog een paar over, daar maak vanavond zalmrolletjes met sla en lactosevrije roomkaas van. Ook erg FODMAP-proof en heerlijk.